Khamis, 22 Julai 2010

Buat Pembetulan!!!

Hmmmph... itu saja yg aku dpt buat bila awal pagi murid suda buat masalah. Aku pun x tau mengapa perkara ini yg menjadi punca 'mood' ceria ku menjadi suram segerhana matahari penuh. Aku beri tugasan pd murid2 utk membuat kerja rumah (semalam) dan dihantar hari ini. Aku agak kerja itu bukanlah terlalu berat utk diorang buat. Jawapan semua sudah aku bagi. Aku cuma bagi arahan "buat pembetulan bagi setiap soalan yang salah sahaja sebanyak sekali". Itu dah kira bagus berbanding tugasan yang aku bagi sebelum ini. Bila ja aku suruh hantar hari ini, mengecewakan. Tidak sampai separuh yg menghantar. Mulalah aku menengok sorg2. Suma sibuk menyiapkan kerja rumah yg aku bagi. Aku pun dgn penuh kesabaran bertanya kenapa belum siap. Dengan selamba mereka berkata, kami lupa, sir. Pang... Marah aku meletus. Aku pun tnya lagi, ada klas tambahan ka kelmarin? Mereka pun berkata lagi, tiada, sir. Perggghhh... hebat sungguh. Aku tanya lagi, malam ada klas tambahan? Jawapan yang sama juga aku dengar. Tiada, sir. Gila!!!! Apalagi, aku pun terus berceramah dan memberi denda secara psikologi utk mendera mental diorg. "Saya mahu kamu buat pembetulan itu sebanyak 3 kali!!!" (aku x la menjerit, sja letak tnda seru spy nampak emosi). Jd aku pun tambah lagi kerja diorg menterjemah 10 ayat BM ke dalam BI. Hahaha... padan muka. Aku ingt smpai situ shj marah aku. Aku masuk lagi ke kelas lain utk mendidik anak bangsa. Aku pun minta diorg hantar kerja rumah. Sekali lagi, ketenangan aku terobek. Tidak sampai 1per3 yg menghantar. Ini suda lebih. Aku sudah x mau bertanya. Aku hny menundukkan muka menahan sabar. Aku perasan murid2 yg lain mula risau aku mengamuk. Iyalah sebelum ni aku pernah koyakkan kerja diorg depan muka diorg. Tp sebaliknya berlaku. Aku cuba berlagak ala2 mat cool... aku bagi kerja utk diorng siapkan sepanjang sesi pengajaran. Aku terus mendiamkan diri. Akhirnya aku sda x tahan. Aku melangkah pergi meninggalkan kelas... Jadi akukah yg bersalah?


Proverb kali ini:

' Look Before You Leap '

Fikir dulu sebelum ambil tindakan...




Tiada ulasan:

Catat Ulasan