Ahad, 24 Oktober 2010

Fitnah Semua Itu!!!

Hah!!! mcm gempak ja tajuk ni. Hihi... Bukan apa, kekadang aku terpikir apabila aku mula membaca artikel2 yg aku jumpa kat mana2, x kira la FB ka, Blog ka, apa2 jak la, mesti aku mula berpikir. Terutama bab2 yg mcm hina2 org ni. Hina org itu la, org ini la... konon nak mempertahankan agama la, prinsip la... whatever. Pernahkah kita terpikir bhw kita ni sda d hujung2 zaman. Maksudnya fitnah berleluasa.. Ya mungkin ini adalah ketentuan yg mmg berlaku. Ya mungkin kita terlalai seketika. Sedang seronok menggelar org dgn mcm2 gelaran, mengutuk org dgn mcm2 kutukan, kita tanpa sedar telah menyebarkan FITNAH. Mungkin sebenarnya kita hny ingin melepaskan geram atau marah.. Tapi byk lagi cara utk redakan semua masalah tu.. Bukan hanya melalui kata2 atau tulisan yg akhirnya terbabas menjadi fitnah yg digemari semua org. Sebagai contoh, aku marah ngan sorg mamat ni, pas2 aku ckp yg bukan2 dan last skali aku ckp kat org lain yg si mamat tu bodoh keparat. Org lain akan ingt istilah tu dan akan menimbulkan fitnah bila dia rupa2nya spy mamat tersebut. Apabila aku dah mula fitnah mamat tu, si spy tu pula tmbah2 fitnah... makin menjadi la fitnah2 yg x sepatutnya. Hahaha... Fuhh boleh tahan analogi yg aku bg ni. Jd kita sebagai umat yg masih tahu hukum hakam yg telah tertulis, apa salahnya kita perbykkan sabar, bykkan istigfar, bykkan selawat, bykkan syahadah... Jadilah sorg insan yg mudah memaafkan, mendoakan kebaikan dan kebajikan, dan sentiasa cool.... Kesian si kwn bila kna kutuk yg bukan2... Ngeeee..... (klu mcm x kena ja artikel ni atau ada silap d mana2 tolong bgtau. Tp klu stakat nak betulkan tatabahasa tu rasanya x payahlaa...)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan